بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» دستگاهی که رویاهای شما را تغییر می دهد

دستگاهی که رویاهای شما را تغییر می دهد

دستگاهی که می تواند رویاهای شما را تغییر دهد


 دانشمندانMIT دستگاهی را ساخته اند که با نفوذ به مرحله‌ی اول خواب افراد، می‌تواند رویاهای انسان را دستکاری کند.

دانشمندان به توسعه‌ی دستگاهی آزمایشی برای دستکاری محتوای رویای افراد در حین خواب پرداخته‌اند. این دستگاه به شخص فرمان می‌دهد خاطرات مشخصی را به یاد بیاورد؛ به این ترتیب، دانشمندان می‌توانند زمینه و تجربه‌های خواب را فعال نمایند.

عدد فرشته 1403در فراوانی، عشق و موفقیت مطلب مرتبط عدد فرشته 1403در فراوانی، عشق و موفقیت

با اینکه رویاسازی نامحدود فیلم تلقین (Inception-۲۰۱۰)، هنوز هدفی رویایی است اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند علم کنترل خواب می‌تواند خیلی به واقعیت نزدیک شود و می‌توان پردازش اطلاعات خواب را از بیرون مدیریت نماید.


جمعی به رهبری آدام هار هوروویتز، دانشمند علوم اعصاب دانشگاه MIT از دستگاه پوشیدنی الکترونیکی به‌نام دورمیو استفاده کردند که به عقیده‌ی آن‌ها قادر به کاشت خواب هدفمند (TDI) در طول اولین مرحله‌ی خواب انسان است. شخص در این مرحله وضعیت خودآگاهی مرزی یا هیپناگوژی را تجربه خواهد کرد. به گفته‌ی هار هورویتز:


ذهن انسان در مرحله‌ی هیپناگوژی، توهمی، سست، انعطاف‌پذیر و واگرا می باشد. در این مرحله معمولا احساساتی مثل شناور شدن بدن یا سقوط را تجربه خواهید کرد و کنترل شما روی ذهن‌تان در نوسان می باشد.

هیپناگوژی از ابعاد زیادی، مثل احساسات شناور خواب REM می باشد، با این تفاوت که شخص در حالت عبور یا گذار بین خواب و بیداری قادر به دیدن و شنیدن می باشد و همین مسئله می‌تواند راهی حسی برای کاشت رویای هدفمند در شما باشد.


روش فعال‌سازی هدف دار حافظه یا TMR براساس سرنخ‌های دریافتی در طول خواب به فعال‌سازی برخی خاطره‌ها خواهد پرداخت. روش TDI هم می‌تواند به منزله‌ی ابزار یادگیری برای بهبود یکپارچه‌سازی حافظه به کار رود؛ اما دارای مزیت دیگری نیز می باشد: شخص دستگاه دورمیو را به شکل دستکشی مجهز به حسگر پوشیده و دستگاه شروع به فعالیت خواهد کرد.


وقتی شخص به خواب فرو رفت، سرنخ‌های صوتی مثل «به درخت فکر کن» ازطریق اپلیکیشن مرتبط اجرا خواهد شد. این زمینه‌ی آزمایشی تاکنون روی ۴۹ نفر تست شده است. حسگرهای دورمیو به جست‌وجوی داده‌های فیزیولوژیکی خواهد پرداخت که نشان می‌دهند شخص به خواب رفته است. در یکی از مراحل، سیستم، شخص را بیدار کرده و از او می‌خواهد اتفاقات حین خواب را تشریح کند و اپلیکیشن، گزارش خواب را ضبط می نماید. بعد از این وقفه‌ی کوتاه شخص دوباره و این بار برای مدتی کوتاه به خواب خواهد رفت. مجموعه‌ رویاهای تکراری، بیداری‌ها و ضبط حرف‌ها همه حول محور هیپناگوژی هدایت‌شده می باشند.


به‌گفته‌ی پژوهشگرها:

کاشت خواب هدفمند پروتکلی برای فعال‌سازی خاطره‌های انسان در طول خواب می باشد؛ به‌طوری که می‌توان خاطرات هدفمند یا مرتبط را در محتوای رویای انسان جای داد. هدف این پژوهش ، ارزیابی توانایی دستگاه دورمیو برای شناسایی دوره‌ی شروع خواب و دستکاری موفقیت‌آمیز رویای هیپناگوژی ازطریق فرمان‌های زبانی پیش از خواب می باشد.

با اینکه سیستم اولیه‌ی دورمیو هنوز در مرحله‌ی اصلاح و توسعه 

می باشد، نتایج آزمایش ها نشان می‌دهد که این دستگاه با موفقیت بر خواب افراد تأثیر می گذارد و تا حد زیادی محتوای رویا را مستندسازی می کند. وقتی دورمیو از شرکت‌کنندگان درخواست کرد که قبل از خواب و در وضعیت مرزی خواب به درخت فکر نمایند، ۶۷ درصد از گزارش‌های رویا به درخت در وضعیت هیپناگوژی اشاره کرده بودند. به‌نقل از یکی از شرکت‌کنندگان:

در رویای من یک درخت بود. من همراه شخص دیگری به‌دنبال ریشه‌های درخت می گشتیم و ریشه‌ها من را به نقاط مختلف هدایت می‌کردند. من می‌توانستم صدای حرکت ریشه‌های درخت را بشنوم.


در گروهی دیگر، خبری از فرمان فکر کردن به درخت نبود و صرفا از آن‌ها خواسته شده بود تا افکار خود را شرح دهند. پژوهشگرها می‌گویند از سیستم دورمیو و پروتکل کاشت خواب علاوه بر شکل دادن به رویای افراد می‌توان به‌عنوان روش یادگیری یکپارچه‌سازی خاطرات مبتنی بر خواب یا به‌عنوان ابزاری برای کمک به خلاقیت و حل مسائل استفاده نمود. این ابزار به شما کمک می‌کند تا در شرایط هوشیاری، افکار سیال و زنده‌ی وضعیت هیپناگوژی را به خاطر آورند. هار هورویتز می‌گوید:

بازی مخفی دایرکت اینستاگرام! مطلب مرتبط بازی مخفی دایرکت اینستاگرام!


خواب دیدن درباره‌ی موضوع و زمینه‌ای مشخص می‌تواند به وظایف خلاق مرتبط با این زمینه کمک زیادی بکند. مثلا افرادی مثل مری شلی و سالوادور دالی، از رویا برای بهبود مهارت خلاقیت کمک گرفتند؛ اما در این روش می‌توانیم رویاهای سودمند و خلاقانه را به‌صورت عمدی و به شکلی هدفمند در ذهن افراد تعبیه نماییم.


آخرین خبر/زومیت


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده