خرید از سراسر دنیا


» "ادب از که آموختی" روش هایی برای اصلاح خود

بسم الله الرحمن الرحیم


سلام وقتتان بخیر امیدوارم امروز توانسته باشید بهتر از روز گذشته بوده یا برای بهتر بودن تلاش کنید.

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

سوال!

وقتی صحبت از اصلاح طلبی و اصلاح طلبان می‌شود یاد چه چیزی می افتید؟ شاید ناخودآگاه وارد دنیای سیاست شوید. شاید مخالف حزب اصلاح طلبان باشید و یا شاید هم خودتان یک اصلاح طلب دو آتشه باشید

اما در این مطلب قرار نیست در مورد سیاست صحبت کنیم

قرار است در مورد یک خط فکری و یک هدف با هم صحبت کنیم

یک سوال!

تاکنون اصلاح طلب بوده اید؟

شاید بهتر باشد سوال دیگری بپرسم، تا بحال سعی کرده اید اشتباه خود را اصلاح کنید؟

همه ما یا حداقل تمام کسانی که در حال خواندن یا شنیدن این مطلب اند انسان هستند و دقیقا همه این انسان ها می دانند که آدم ممکن الخطا و یقینن حتمی الخطاست یعنی ما حتما دچار اشتباه خواهیم شد.

فرقی ندارد، صغیر و کبیر و دانا و نادان، همه دچار خطا و اشتباه می شوند اما آنچه که اهمیت دارد نشستن و فکر کردن به اشتباه نیست بلکه اصلاح خطا و اشتباه خود است و آن کسی که این برایش اهمیت دارد یک اصلاح طلب است.

البته قرار نیست خودمان را شکنجه کنیم و خود را گناهکار بدانیم چون این اثر مخربش، بیشتر از اثر مفید اصلاح خود است.

همه ما وقتی شروع به انجام کاری می کنیم نقشه اولیه ای داریم و این نقشه اولیه معمولا خام است و نمی توان با همان نقشه اولیه تا آخر مسیر حرکت کرد.

مثلا اگر جنگ باشد و شما بخواهید که پلی را طبق زمان خاصی منفجر کنید تا دشمن نتواند وارد خاک شما شود می بایست اول نقشه ای داشته باشید و وقتی نقشه اولیه طرح ریزی شد باید کار را شروع کنید اما ممکن است دشمن حمله را به روز دیگری بیندازد پس شما نمی‌توانید طبق نقشه اولیه پل را منفجر کنید و بایستی نقشه را تغییر دهید چون اگر طبق نقشه اولیه پیش بروید همه چیز خراب می شود و دشمن بر شما غالب خواهد شد.

یا مثلا هنگامی که پشت فرمان می‌نشینید و قصد لذت بردن از تعطیلاتتان را دارید و به سوی مقصدی معین حرکت می کنید، از زمانی که حرکت می کنید تا زمانی که به مقصد معین شده برسید احتمالا صد بار فرمان را خواهید چرخاند و همزمان با چرخش جاده، فرمان را نیز خواهید چرخاند.

بنظر شما!؟

آنچه که لقمان حکیم را لقمان حکیم کرد، چه بود؟

حتما ضرب المثل معروف را شنیده اید که می گوید:

لقمان را گفتند ادب از که آموختی؟ گفت از بی ادبان! آنچه آنها عمل کردند، برعکسش را انجام دادم.

این را می گویند اصلاح! که البته همگی با مفهوم آن آشنا هستیم!

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

برای یک زندگی بهتر ما به خط فکری "اصلاح طلبی" احتیاج داریم.

حال چگونه این کار را انجام دهیم ؟

بسیار آسان است در چند قدم فرا خواهیم گرفت


1-ستاره قطبی طلوع کرد

اولین قدم این است که بدانیم چه چیزی را می خواهیم اصلاح کنیم؟ اخلاقمان بد است و باید تغییر کند؟ یا سطح شعورمان باید ارتقا پیدا کند؟ زمان مطالعه کمی داریم و باید افزایشش دهیم؟ ادبمان مشکل دارد و باید مودب شویم؟

اگر ندانیم چه می خواهیم که هرگز کاری از پیش نخواهیم برد! اگر ندانیم ستاره قطبی کدام ستاره است که هرگز نمی توانیم مسیرمان را شروع کنیم.

به سر و وضع زندگیتان نگاهی بیندازید، چه چیزی باید تغییر کند؟ چه چیزی در حال خراب شدن است؟ بی ادب شده اید؟ خب شروع کنید به اصلاح زبانتان!

قصد موعظه کردن ندارم اما هیچ بنی بشری از یک انسان بدزبان خوشش نمی آید! با هر دین و غیردینی که محاسبه کنیم هیچکس از تنبلی خوشش نمی آید و این باید اصلاح شود

البته نمی گویم همرنگ جماعت شوید این زندگی خودتان است و شما می توانید از زیر بار مسئولیت هایتان شانه خالی کنید و زندگیتان را تباه کنید اما فراموش نکنید که شما مسئول ساختن زندگی خود و فرزندانتان هستید. نگذارید فرزندانتان از وجود شما خجالت بکشند


2-برنامه

برنامه داشتن برای اصلاح خود، بسیار عالیست اما بیاید زیاده روی نکنیم. لازم نیست که حتما برنامه دقیق و منظمی داشته باشیم تا به یک اصلاح طلب حقیقی تبدیل شویم. هیچ آرمانی وجود ندارد و نمی خواهیم که به مقصد خاصی برسیم. ما تنها می خواهیم کمی بهتر باشیم، تنها یک درصد بهتر از دیروز! یک فحش کمتر! یک صفحه بیشتر! یک حرکت شنا بیشتر! یک دقیقه مدیتیشن! بیاید از کمالگرایی فاصله بگیریم، سنگ بزرگ نشانه نزدن است! نیازی به یک برنامه مکتوب نداریم، تنها نیاز است که یادمان باشد قصد داریم کمی بهتر باشیم، همین!


3-اینترنت داری؟


اگر بخواهم از شما درخواستی داشته باشم آن این است که روزی 10 یا 15 دقیقه مطالعه کنید. بصورت خودکار اصلاح خواهید شد. نیازی نیست هزینه های گزافی برای خرید کتاب های گران قیمت هدر بدهید (البته هر پولی که برای خرید کتاب های باارزش هزینه می کنید یک سرمایه گذاری بزرگ است). تنها کافیست اینترنت خود را روشن کنید و وارد فضای وب شوید و جمله ی "خلاصه کتاب ها" را سرچ کنید تا با خلاصه انواع کتاب ها رو به رو شوید و از مطالعه لذت ببرید.


4-من یک فسیلم از ایران


دوست عزیز اگر شما سنتان از مرحله و رقم خاصی بالاتر رفته است اصلا جای نگرانی نیست. اگر 68 یا 74 یا حتی 90 سالتان هم است باز هم زنده هستید و اگر سعی کنید اصلاح شوید حتی اگر سنتان بسیار بالاست الگویی برای کوچترها خواهید شد و برای همه زندگی بهتری خواهید ساخت.

اگر 29 سالتان است و فکر می کنید برای دانشگاه رفتن دیر است باید به شما بگویم : اگر به دانشگاه بروید زمانی که 35 سالتان شد، دکترا دارید و می توانید موفق تر از زمانی باشید که سواد خاصی ندارید.

تنها کافیست یادتان باشد که هیچوقت دیر نیست حتی اگر 35 سالتان یا 45 سالتان هم است، برای شروع درس دیر نیست.


5-بگو سیب


اگر غمگین و محزون باشیم عمرمان خواهد گذشت ولی اگر بخندیم و خوشحال باشیم چه؟ باز هم عمرمان خواهد گذشت! از شما به عنوان انسانی عاقل و بالغ می پرسم: ارزشش را دارد که عمرمان را به ناراحتی و اندوه بگذرانیم؟ پس به دوربین نگاه کن و حالت چهره ات را اصلاح کن و بگو سییییب :)


6-رفیقت کیه؟

فرض کنید یک دوقلو دارید

یکی از قل هایی که تازه بدنیا آمده است را به خانواده آلمانی بسپارید و دیگری را به خانواده ای چینی.

20 سال دیگر به سراغ آنها بروید و با آنها صحبت کنید.

قل اولتان که آلمان بوده است را کنار قل چینی بنشانید. قل اول به چه زبانی صحبت می کند؟ قل دوم به چه زبانی؟ قل اول آلمانی صحبت می کند و قل دوم به زبان چینی. قل اولتان چه غذاهایی میخورد؟ فرهنگش بیشتر شبیه کدام دسته از انسان هاست؟ طرز تفکرش چه؟ 100 درصد از رفتارهایش شبیه کسانی خواهد بود که با آنها زندگی کرده است و محیطی که در آن تربیت شده است.

حال شما اطرافیانتان را از نظر بگذرانید، فیلم هایی که میبینید و کتاب هایی که می خوانید را در نظر بگیرید! چه کسانی را دور خودتان جمع کرده اید؟ چه پیج اینستاگرامی را دنبال می کنید؟ چه ژانری می بینید؟ شما چه بخواهید و چه نخواهید اخلاق و رفتارتان شبیه و گاهی کپی آنهاست پس ببین رفیقت کیه؟ و سپس شروع کن به اصلاح و حذف و اصافه کردن دوستان و اطرافیانت.

نکته: به هیچ وجه سعی نکنید کسی را از خودتان برنجانید.


7- وضو بگیرید


قصد هدایت اجباری شما را به سوی نماز و قرآن و دعا را ندارم اما در جمله ای کوتاه به شما پیشنهاد می کنم به سوی خدا حرکت کنید

دین ما پر شده است از اصول و افکار اخلاقی و انسانی و این برای اصلاح شما عالیست و در ضمن روح شما آرام تر خواهد شد.


امیدوارم که شب هجران زندگی شما با اصلاح خودتان به اتمام برسد و شما بتوانید رد پای نور را دنبال کنید و به روشنایی و جلای روح برسید.

خداوند پشت و پناهتان.








بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده